Ромите, които изповядват християнската религия, празнуват днес - 31 януари, Атанасовден.
Стара легенда разказва, че Св.Атанас бил ковач-циганин, който пръв измислил ковашките клещи, след като видял как кучето е скръстило лапите си пред огнището. Затова на този ден празнуват преди всичко ромите-ковачи и железари, а празникът нарича още „майсторски ден”.
По традиция ходят на тържествена служба в храма и правят голямо празненство на целия еснаф. В някои селища на Атанасовден ромите колят курбан от черна кокошка, който раздават на своите близки за здраве. Палят голям „нов” огън, от който носят у дома си, за да ги пази от зли сили. И закаляват стомана в гореща вода. Вярва се, че тази обредна вода, която носят в домовете си, е станала лековита.
Атанасовден ромите празнуват и против болести, най-често „баба Шарка”. В нейна чест те колят черна кокошка, от която се приготвя специална супа. Нареждат празнична семейна трапеза. Пекат пита, намазана с мед и малки колачки, която закачат над прага на къщата, за да не влиза баба Шарка. А на масата седем нощи оставят храна, вода и гребен, за да омилостивят болестта.
В някои селища ромите наричат деня на Св. Атанас Бибияки (празник на лелята). Обичаят прилича на маскарадните игри при българите. В него участват мъже, облечени във вехти дрехи, с маски на главите. Начело на шествието върви Бибияки,чумата - мъж в стари и окъсани дрехи, вързан с вериги. Участниците обикалят къщите под звуците на весела музика. Те задяват и веселят стопаните, а в замяна получават дарове – дребни пари. През това време жените измитат къщите, измиват всички съдове и приготвят обредните ястия за общоселската трапеза. След като празничната процесия обиколи махалата, всички се събират на мегдана, където играят бързи хора, ядат и се веселят.
В някои български селища празникът на 31 януари е популярен като Среди зима и е свързан с древни вярвания за индоевропейската Нова Година. Другаде българите го почитат като ден на овчарите, краварите, свинарите и конярите. По традиция на този ден се берат сухи листа от бряст, с които хората се кичат за здраве, а животните - за плодовитост.
Коментари