22 юли 2012 2012-07-22 2016-12-24

Burgas Reporter Ltd.

Калуди Калудов: Оперните спектакли на открито популяризират изкуството пред повече хора

[caption id="attachment_6518" align="alignleft" width="300" caption="Прочутият тенор пя с удоволствие на сцената на Летния театър в Бургас"][/caption] Световно известният тенор Калуди Калудов зарадва ценителите на оперното изкуство с участието си в спектакъла „Дон Карлос”. Артистът има многобройни участия на сцените на Виенската Щатс опера, Ла скала в Милано, Лисео в Барселона, Ковънт Гардън, Метрополитън и затова появата му в Бургас беше истинско събитие. Изпълнителят блестящо интерпретира на сцената драматичната съдба на испанския принц Карлос и неговата драматична любов към кралица Изабел. Калуди Калудов и неговите колеги от Старозагорската опера взеха участие в Бургаските музикални празници „Емил Чакъров”, които се провеждат в Летният театър. Възможно ли е спектакъл на открито да се доближи до силата на внушението на оперно представление в зала? Това не е ново, подобни представления е имало още от времето на Бенеамино Джили, когато са правени първите концерти с канцонети, с арии. Да си на открито пространство , както се казва open air, е нещо, което е много хубаво, защото приобщава много повече публика. Освен това, изкуството събира не само ценителите, но и тези, които са любопитни. Те идват с любопитство, за да разберат какво представлява операта. Когато един спектакъл е с много качествени певци като в „Дон Карлос”...по принцип в Бургас директорът на операта Александър Текелиев е певец. Той винаги прави много добри кастинги, събира много добри певци заедно и по този начин неговите спектакли имат голяма посещаемост и са с много голямо естетическо качество. По този начин се увеличава публиката за в бъдеще. В Бургас през лятото е хубаво да има такива спектакли, защото тук има много туристи с най-различно интеректуално ниво, с различни духовни потребности и затова това нещо, този начин на предаване на опера е един от най-хубавите, защото по този начин се популяризира изкуството. Вие самият колко такива участия сте имал на открито? Безкрайно много.Аз съм единственият чужденец в „Саволина фестивал” във Финландия, който е с почти сто годишна традиция, та, аз съм единственият чужденец, който участва в дванайсет издания. Трябва да бъдеш наистина на топ ниво, за да участваш дванайсет пъти в този фестивал. Трябва да си много ценен и много обичан от тях, за да могат да те канят толкова години последователно. Там това отворено пространство е в един замък, който е покрит с една платформа. В началото беше с нещо като перде, като покривало, което се отваря и затваря,  после го направиха с един куполовиден покрив и така акустиката се увеличи и стана по-хубаво за пеене... Точно това ми е интересно. В залата има мистичност и тайнственост, а навън звукът не се ли губи? Разчита се или на допълнително озвучаване или на натурална акустика. Самият замък или самото място трябва да имат такава акустика, но това е много рядко. Такава има Античният театър в Пловдив. Въпреки това е хубаво леко да се озвучава. Тук в Летният театър на Бургас директорът ви прави едно прекрасно озвучаване, в което гласовете са много добре  експонирани, тъй като на открито пространство гласовете отиват нагоре. Отпред пред артистите имаме една звукова завеса от около 60 музиканти, които свирят. Затова е хубаво да има леко озвучаване. Питахте ме колко такива представления съм изпял. Не ги помня. Със сигурност минимум 500 на открито, а може да са над 1000. А удоволствието, което изпитвате на сцената същото ли е? Удоволствието не е същото. Да, удоволствието, че публиката те аплодира, радостта от това е същото, но когато пееш в зала, с естествена акустика, тогава удоволствието от пеенето е огромно. Тук гласът и организмът се напряга и консумира повече, защото си принуден да пееш с по-голям импеданс, т.е с повечко мускулно, психическо напрежение. На открито акустиката не ти „връща”, защото в залата акустиката „ти връща” гласа и ти знаеш къде си, а тук не винаги го знаеш. Затова имаме леко озвучаване като в поп концертите, където става това връщане с едни монитори. Така можем да контролираме гласа си. Коментари