Ученици от балетните паралелкив Музикалното училище „Проф. Панчо Владигеров“ – Бургас ще представят пред публиката спектакъла „Лебедово езеро” по музика на Чайковски.
Представлението ще се състои утре – 14 август, от 20:30 ч. на сцената на Летния театър.
Балетната постановка на Държавна опера – Бургас е част от Бургаски музикални празници „Емил Чакъров“.
Малките „лебеди“ ще партнират на някои от най-големите български имена в балетното изкуство – примабалерината на Държавна опера – Русе Весела Василева, премиер-солистът от Софийска опера и балет Емил Йорданов, балетистът от бургаската опера Милен Петров, известен както като дългогодишен солист на балет „Арабеск“, така и с участията му в продукции на Боливуд и в продукции на европейска и американска сцена, познатите на бургаската публика балетисти Даниел Тичков, Недко Георгиев, Добрина Бахова.
Хореографията, постановката и режисурата са на проф. Хикмет Мехмедов. Сценографията е дело на Иван Токаджиев, който е изключително ценен не само като сценограф на оперни и балетни спектакли, но и като художник с много самостоятелни изложби в България и Германия. Художник на костюмите е Цветанка Петкова – Стойнова, която отново се е погрижила за ръчното прикрепване на всеки един от камъните „Сваровски“ по облеклата на балетистите.
„Лебедово езеро“ е една от най-популярните творби на Чайковски. Балетът е поставен за първи път през 1877 година на сцената на Болшой театър. Премиерата обаче е посрещната твърде разочароващо поради съществено отклоняване от традициите на руския балет. До момента сюжетът просто се поддържа от виртуозните танци, докато „Лебедово езеро“ е със сложен и последователен сюжет, което изисква цялото внимание на публиката. Едва след пед години балетът е частично преработен и поставен на сцена, а чак през 1894 година, дванадесет години след възстановяването на спектакъла, за първи път е показана картината с лебедите от второ дейсвие. Премиерата на целия преработен спектакъл се случва през следващата, 1895 година, на сцената на Мариинския театър, вече с преработено от Мариус Петипа и Модест Чайковски либрето.
За особено сложна партия в цялото балетно изкуство се смята двойната роля на Одета/Одилия, защото изисква както физическа издръжливост и техника, но и художествено превъплъщаване в два противоположни образа.
Коментари